GABLOTA 6
W tej
gablocie pokazne są najstarsze rękopisy, które związane są z tekstem Pisma
Świętego. Dla tekstu hebrajskiego najważniejszym kodeksem jest tzw. kodeks z
Aleppo, a drugim kodeks Leningradzki. Kodeks z Aleppo został napisany przez
żydowskiego uczonego w X stuleciu Mosze Ben Aaron Ben Aszer to znaczy Mojżesz
syn Aarona syna Aszera i był to najlepiej opracowany tekst z IX i X wieku.
Kodeks z Aleppo. Jeden z dwóch najważniejszych rękopisów Starego Testamentu z tekstem masoreckim. Przez wiele wieków stanowił punkt odniesienia jako najdokładniejszy tekst Biblii Hebrajskiej.
Otóż tekst hebrajski składa się tylko ze spółgłosek.
Nie ma samogłosek. A do czytania potrzebne są samogłoski. Rabini Żydowscy
uczyli się tekstu na pamięć. Oni wiedzieli nawet jakie samogłoski zastosować,
ale z biegiem czasu ta znajomość już zanikała i zaistniała potrzeba
wprowadzenia samogłosek. Do tekstu spółgłoskowego masoreci, czyli ci uczeni
żydowscy, którzy zajmowali się tekstem biblijnym, wprowadzili samogłoski, czyli
taki system punktów i kresek, które podpisywali pod spółgłoskami, nad
spółgłoskami, albo wewnątrz spółgłosek. W ten sposób dzisiaj możemy czytać
tekst hebrajski bezproblemowo, bo wiemy jaką samogłoskę zastosować do tego
tekstu spółgłoskowego.
Natomiast dla tekstu greckiego najważniejszymi
kodeksami to są: kodeks Watykański, kodeks Synajski i kodeks Aleksandryjski. Wszystkie
pochodzą z IV wieku.
KODEKS WATYKAŃSKI - Jest jednym z najstarszych i najlepszych rekopisów greckiej Biblii i datowany jest na IV wiek. Od ponad 500 lat przechowywany jest w Bibliotece Watykańskiej. Kodeks zachował się do dziś w bardzo dobrym stanie, ponieważ nie był zbyt często używany.
KODEKS SYNAICKI - najstarszy, pochodzący z IV wieku, manuskrypt Nowego Testamentu. Uchodzi za jeden z najlepszych rękopisów Nowego Testamentu. Kodeks został odkryty przez Tichendorfa w 1844 roku.
Po prześladowaniu chrześcijan rzymski cesarz
Konstantyn postanowił zafundować kościołom chrześcijańskim szczególnie tym
nowobudowanym, albo tym większym, kodeksy biblijne. I tutaj może taka
ciekawostka. W starożytności pisano na zwojach, natomiast uczeni przepisywacze
chrześcijańscy wprowadzili kodeks, czyli książkę. Bo kodeks oznacza książkę,
czyli poszczególne karty łączone w grzbiecie aby wtedy łatwiej było szukać. Z około
50 egzemplarzy, które powstały na zamówienie cesarza Konstantyna ocalały 3
prawie kompletne i kilka jeszcze w takich fragmentach.
Kodeks watykański jest zachowany w bardzo dobrem
stanie ponieważ był bardzo mało używany. A od ponad 500 lat znajduje się już w
bibliotece watykańskiej.
Najcenniejszym kodeksem z tych trzech głównych
powstałych w IV wieku jest kodeks Synajski. Bardzo dobrze napisany, zawiera
niewiele błędów. Bardzo dobry kopista pisał ten tekst. Ciekawa jest historia
odnalezienia tego zwoju. Który został odnaleziony w klasztorze na górze Synaj
przez Tischendorfa, niemieckiego uczonego w 1844 roku. Otóż Tischendorf,
orientalista, teolog postanowił odszukać tzw pratekst biblijny. Wtedy istniała
taka teoria, że istnieje jakiś pratekst i on z tą myślą wyjechał na Bliski
Wschód. Szukał wszędzie tych najstarszych egzemplarzy i wreszcie znalazł tekst,
który wywiózł do Niemiec, ale z uwagi na to, że mnisi podnieśli hałas, że ten
tekst został ukradziony, Tischendorf przekazał go carowi rosyjskiemu, który
protektorat miał nad klasztorem przy górze Synaj. Następnie za czasów
komunistycznych Stalin sprzedał go bibliotece londyńskiej i kodeks ten znajduje
się teraz w Bibliotece Narodowej w Londynie. Tam jest teraz przechowywany ten
egzemplarz.
Dwa kolejne małe egzemplarze to najstarsze zabytki piśmienne.
OJCZE NASZ - Modlitwa Pańska w języku-staroniemieckim pochodzącą z manuskryptu z roku około 800. Biblioteka St. Gallen (Szwajcaria)
Drugi zawiera również modlitwę Pańską Ojcze nasz, a rękopis
znajduje się w Uppsali w Szwecji. Pisany jest na purpurowym pergaminie
srebrnymi literami zwany jest często Kodeksem Argenteus, czyli Kodeks Srebrny,
albo Biblia srebrna.
PAPIRUS P 72 BODMER - grecki rękopis pisany na papirusie w formie kodeksu, datowany na III, lub początek IV w. Zawiera kompletne trzy powszechne listy: 1 list Piotra, 2 list Piotra i list Judy. Pierwotnie od 1959, przechowywany był w Cologny w Szwajcarii, obecnie w Bibliotece Watykańskiej.
PAPIRUS BODMERA. Bodmer to szwajcarski przemysłowiec,
który skupywał stare rękopisy. Otóż znaleziono rękopis pochodzący z końca III
wieku i początki IV wieku, który zwierał dwa listy Piotra i on odkupił ten
egzemplarz, który przechowywany był początkowo w Szwajcarii, a następnie
podarował go bibliotece Watykańskiej i dzisiaj znajduje się w Watykanie. Jest
to replika wykonana w bibliotece watykańskiej na papirusie tak dokładnie jak
wygląda oryginał.
Poniżej 7Q5, fragment zwoju papirusowego znalezionego w grocie 7 w Qumran.Rękopisy z nad Morza Martwego zostały ukryte w grotach przed rokiem 68 n.e. gdy wojska rzymskie zdobyły Qumran podczas tłumienia powstania żydowskiego.
Poniżej 7Q5, fragment zwoju papirusowego znalezionego w grocie 7 w Qumran.Rękopisy z nad Morza Martwego zostały ukryte w grotach przed rokiem 68 n.e. gdy wojska rzymskie zdobyły Qumran podczas tłumienia powstania żydowskiego.
Ten fragment zwoju napisany w
języku hebrajskim znaleziony w Qumran pochodzący z około II wieku przed
Chrystusem. To były najstarsze teksty jakimi dysponujemy odnośnie Pisma
Świętego. Gdy porównano te najstarsze pochodzące z II wieku przed Chrystusem z
tymi które znaliśmy przed odkryciem w Qumran, a najstarsze pochodziły z około X
, XII wieku, okazało się, że jest to ten sam tekst z nielicznymi pomyłkami, ale
nie istotnymi pomyłkami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz