niedziela, 10 lutego 2013

Czy istnieje przeznaczenie?


Ostatnio, ktoś zapytał mnie co ja na ten temat sądzę. Czy Bóg jednych przeznaczył na potępienie, a innych na zbawienie? Czy też Bóg pewne rzeczy w sposób doskonały przewiduje? Jak to jest? Zapytał mnie wiele lat temu pewien student.
Jest tekst w księdze Izajasza, który mówi: “Wspomnijcie na sprawy dawne, odwieczne, że ja jestem Bogiem i nie ma innego, jestem Bogiem i nie ma takiego jak Ja. Ja od początku zwiastowałem to co będzie i z dawna to, co jeszcze się nie stało. Ja wypowiadam swój zamysł i spełnia się on, i dokonuję wszystkiego czego chcę.” Izajasz 46,9.10
Powiedziałem mu, że Bóg w doskonały sposób przewiduje, ale nie przeznacza kogoś na potępienie, a innego na zbawienie. Student nie był tym wyjaśnieniem usatysfakcjonowany. Wtedy podszedłem do okna i poprosiłem go aby też podszedł i zapytałem: Widzisz ten zaparkowany samochód? Wyobraź sobie, że kierowca wraca do samochodu, ale się przewraca, bo jest pijany. W końcu udaje mu się podnieść i z trudem otwiera drzwi samochodu, uruchamia go i rusza. Powstaje pytanie, czy ja mogę przewidzieć co stanie się za 5 minut? Z pewnością uderzy w drzewo, albo wpadnie do rowu, albo kogoś potrąci, czyli spowoduje nieszczęśliwy wypadek. Jeżeli ja jako człowiek potrafię przewidzieć, że ten człowiek spowoduje wypadek, to czy to znaczy, że ja tego człowieka przeznaczyłem na ten wypadek? Oczywiście, że nie. Jeżeli ja potrafię przewidzieć w tym przypadku, co stanie się za 5 minut to czy Bóg nie potrafi przewidzieć co stanie się za 2000 lat? Ale czy to znaczy, że Bóg przeznaczył kogoś na coś? Nie!
Bóg daje nam wolność wyboru, ale jedynym przeznaczeniem Boga w stosunku do człowieka to stale wyciągnięta ręka ze zbawieniem w Chrystusie. To tylko człowiek decyduje, czy uchwycić się tej zbawiennej ręki Chrystusa, czy ją odrzucić.
A.M.

1 komentarz: